22. feb. 2011

Hvordan kan sosiale medier brukes for å oppnå konkurransefortrinn?

Hei!

Jeg ønsker historier, eksempler og forslag til lesestoff/filmer/presentasjoner om hvordan bedrifter kan skaffe seg konkurransefortrinn ved hjelp av sosiale medier. Har din bedrift brukt noen sosiale medier? Hvordan gikk det? Noen sukesshistorier? Kom med innspill direkte i bloggen, skriv til meg på facebook, LinkedIn eller send meg en e-post:)


Jeg vil bruke det jeg får i en åpen skoleoppgave som jeg skriver med to andre. Sosiale medier er lov å bruke som redskap. Skriv om vi kan få bruke navnet på bedriften din eller ikke, dersom navn ikke skal offentliggjøres kan vi bruke anonyme beskrivelser.


Vi trenger historier der man ved hjelp av sosiale medier har:

* Fått reduserte transaksjonskostnader
* En enklere rekrutteringsprosess
* Bedre internkommunikasjon
* Billigere og mer målrettet markedsføring
* Bedre produktutvikling (innspill fra folk underveis, som med eksempel fra Fiat)
* Bedre omdømme (brannslukking, følge med, kommuniserende organisasjon,) samsung?
* Økt medvirkning og tilbakemelding fra kunder
* Annet?

8 kommentarer:

  1. Hei Ina!

    Ta kontakt med butikken Carma i Trondheim. De har virkelig fått til bloggmediet.

    Enjoy!

    SvarSlett
  2. Ja, kjenner til dem. En veldig god historie, takk!

    SvarSlett
  3. Habiliteringstjenesten i Hedmark som er tilknyttet Sykehuset-Innlandet har startet et eMagasin, http://emaa.no/. Behandling av psykisk utveklingshemmede er jo ikke en konkurranseutsatt bransje i noen større grad men også her er kompetanse en knapphetsresurs. Gjennom å ta i bruk en moderne arbeidsmåte med eMagasin, blogg, Facebook side og egen web shop (!) så markerer man seg sterkt i fagmiljøet og blir på så måte attraktiv for fremtidens arbeidstakere. I tillegg til at man sprer Atferdsanalysen til er bredere publikum.

    SvarSlett
  4. Takk Emma! Se også tips fra LinkedIn-engasjerte:
    http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=1117277&type=member&item=44555085&commentID=33246535&report%2Esuccess=8ULbKyXO6NDvmoK7o030UNOYGZKrvdhBhypZ_w8EpQrrQI-BBjkmxwkEOwBjLE28YyDIxcyEO7_TA_giuRN#commentID_33246535

    SvarSlett
  5. Se også denne bloggen: http://digitalstrategi.blogspot.com/

    SvarSlett
  6. Hei Ina,
    Kan anbefale deg og ta kontakt med firmaet medialight(www.medialight.no ,Ingvild Moen).
    Det er en bedrift som har gjort stor suksess ved å levere tjenester innen sosiale medier til stor bedrifter/prosjekter, pluss at de holder kurs for bedrifter innen sosiale medier. Det unike med dem er at det er få bedrifter som driver slike tjenester.
    Invild Moen har jeg blitt kjent med gjennom ei venninne, super koselig frøken som sikkert hjelpe dere.

    SvarSlett
  7. Hei! Eg har samla 45 norske casestudiar i dette innlegget på bloggen min: http://ele3707.bi.no/martekjorstad/2011/04/26/norske-case-i-sosiale-medier/

    SvarSlett