2. feb. 2011

Kan kommunene dra nytte av sosiale medier?

Hei!

Her er noen tanker om hvordan kommunene kan dra fordeler av sosiale medier og nye digitale muligheter.
Kom gjerne med kommentarer og forslag, enten ved å kommentere her, ta kontakt med meg på facebook, LinkedIn eller på e-post (http://www.sintef.no/).


Forslag til tiltak for økt politisk engasjement, lavere transaksjonskostnader og bedre politiske avgjørelser:


1. Tromsø og Sørum kommune har innført noe som heter "Mitt nabolag.no" og "Gata mi". Dette er veldig vellykket og noe Venstre kan jobbe for å få innført i alle kommuner. Konseptet er enkelt, folk legger inn informasjon om sitt nabolag, for eksempel om det må skiftes en lyspære, om noe er tett, hull i veien, veier som må strøs osv) Dette sparer kommunen for utgifter og gir et bedre vedlikehold. Brukerne kan se hva andre har sendt inn og hvor langt prosessen har kommer (rødt flagg, "i arbeid" grønt flagg). Jeg kjenner han som har utviklet dette for Sørum og Sørum kommune kan selge løsningen videre.


2. Kommunenes nettside er i dag stort sett veldig kjedelig for de fleste å besøke. Noen har forbedret seg, som Trondheim kommune, som har innført mulighet for chatting etc. Med den nye digitale teknologien som finnes er det enorme innsparingsmuligheter i offentlig sektor, men denne teknologien tas ikke i bruk. Ved å bruke nettverkseffekter og redusere transaksjonskostnadene ved å bruke nettet reduseres kostnadene og skatteinntektene i kommunen kan øke. Dette burde det opprettes et prosjekt for å finne ut mer om.

For eksempel:


a) Kan man spare utgifter på utredningsjobber ved å la samfunnet rundt gjøre jobben? I USA har de spart mye på å la vanlige folk vurdere patenter.


b) I stedet for tradisjonelle høringer, kan sosiale medier benyttes?


c) Kan man tilrettelegge for næringslivet og nyskapingen i kommunen (for å øke skatteinntektene)? Hva med å opprette en digital møteplass for lokale grundere, rådgivere, investorer osv, der de kan diskutere, gi hverandre råd, inngå samarbeid, osv?


d) Alle kan finne og bytte fastlege på nett. Hvordan er mulighetene for samme system for tildeling av barnehageplasser, kommunale boliger annet? Kanskje en som har besøk av en hjemmesykepleier selv kan gå inn og registrere om man skal på ferie, ikke ønsker middag en dag etc? Hva med en kommunal "min side", der man hele tiden kan gi oppdatert informasjon om seg selv og sitt behov?


e) Det er utfordringer med tanke på kommunikasjon mellom de ulike enhetene i kommunen, enhetene i helsevesenet, osv. Kunne man opprettet et diskusjonsforum der politikere, ansatte i ulike kommunale enheter osv kan møtes og diskutere konkrete tiltak for bedre samhandling? Da kan man jo også sjekke om de politiske forslagene vil kunne la seg gjennomføre, om det er stor motstand eller ikke osv.


1. En nettside (Min kommune.no?) der man kan finne sitt hjemsted og kan komme med forslag, stille spørsmål, se bystyremøter, kommentere, delta i diskusjoner (om saker som skal behandles), komme med tips til sitt lokallag, chatte, bidra med kompetanse etc.
Det er ikke så mange som er politisk engasjert, men de fleste er opptatt av hva som skjer i sitt nabolag, med sin skole osv.

Har dere kommentarer? Andre forslag?

8 kommentarer:

  1. Hei Ina,
    et veldig aktuelt spørsmål.
    Mitt korte svar er: JA, definitivt !

    Jeg har brukt mye tid på temaet i høst (se resultatet her: http://www.areca.no/kommunale-kanaler-2010/)

    Det finnes mange gode eksempler. Blant annet:
    - Mange kommuner har erfart at bruk av chat på servicetorget gir en mye mer effektiv dialog. Utfordringen er at veldig få innbyggere bruker kommunens nettsider. Flere har derfor begynt å bruke Facebook i steden
    - Flere kommuner sender live video fra kommunestyremøtene. et bra tiltak for å fremme engasjement og lokaldemokrati. I Levanger drar de det enda lenger. Der kan innbyggerne chatte under sendingene.
    - Mange kommuner har som mål å øke tilflyttingen. I Kongsvinger bruker man sosiale medier aktivt for å oppnå kontakt med utflyttede unge.

    Eksemplene er mange, og i tillegg kan man tenke seg andre ting:
    - Gjøre kommunal info lettere tilgjengelig via f.eks. Facebook (hvorfor skla jeg klikke meg gjennom side opp og side ned for å finne ut når kommunen tømmer papirsøppel neste gang)
    - Skape engasjement rundt arrangementer i kommunen
    - Gjøre nøkkelpersoner/avdelinger og informasjon mer tilgjengelig for næringslivet
    - Synliggjøre kommunen som et attraktivt reisemål i inn- og utland

    Mulighetene er mange, men strategien bør ta utgangspunkt i hovedmålene i kommuneplanen.

    SvarSlett
  2. Det er liten tvil om at det offentlige har mye å hente på å komme sterkere på banen i forhold til samhandling med sine innbyggere. Men realisering av slike løsninger tar jevnt over lang tid. Kommuner (hvor rekruttering ofte bygger på ansiennitet) sliter med å få inn riktig kompetanse, og i tillegg er det vel ofte sånn at de som har ansvar for informasjon og kommunikasjon i en kommune sjelden forstår sosiale medier fullt ut. Da får vi ofte resultater som fremkommer i undersøkelsen Kommunale Kanaler 2010, hvor kommmuner opplever usikkerhet og følgelig sitter på gjerdet.

    SvarSlett
  3. En ny generasjon er på vei inn i arbeidslivet. Kompetanse er en knapphetsresurs og det offentlige sliter med rekruttering. Å modernisere organisasjonen må jo være et forholdsvis billig tiltak i forhold til å stå uten kompetente medarbeidere i fremtiden. DAGENS ledere må få opp øynene for dette fenomenet NÅ, eller helst i går!!

    SvarSlett
  4. Enig "eosterbo", det koster ufattelig mye å vente for lenge på dette. I stedet for å sitte på gjerdet kan både kommunene og private aktører ta i bruk teknologien i dag og undersøke hvordan denne teknologien kan brukes for å redusere transaksjonskostnader, bedre omdømme, øke medvirknming osv. Et steg i riktig retning er at det blir diskutert seriøst. De kan jo starte med å invitere Arne Krokan fra NTNU til å holde et foredrag om digitale medier og mulighetene som ligger tilgjengelig.

    SvarSlett
  5. Egentlig helt uforståelig at kommunene ikke har kommet på banen mer når det gjelder sosiale medier. Er jo den raskeste veien i dag til effektiv informasjonsflyt. Kommunene legger ut informasjon på hjemmesidene sine, noe som oftest er en jungel. Hvis de hadde linket opp alle nye viktige informasjonsartikler direkte opp mot f.eks facebook, der det da hadde kommet opp automastisk oppdatering på den enkeltes FB side for de som er medlem av kommunens FB side, da tipper jeg de hadde spart seg for mange telefoner. Finnes utrolig mange apper som gjør jobben med å dele informasjon fra en side direkte over på alle sosiale medier.

    Bare en tanke.

    SvarSlett
  6. Spennende ideer som kommer frem her! Takk for alle innspill!

    SvarSlett
  7. I dag kan du lese i Computerworld at det engelske helsevesenet har overskridelser på 100 milliarder på et prosjekt budsjettert til 24 milliarder. Og ja, det handler om IKT i helsevesenet. Problemet er som vanlig ikke teknologi, men manglende koordinering, problemer med å håndtere veldig mange interessenter og generelt problemer med organisasjon og ledelse.
    NTNU tar gjerne mot mange studenter på vårt kurs i eGovernment (Http://egovernment.wikispaces.com) der det enn så lenge er ledige plasser. Der vil du lære hvordan du skal unngå å havne i samme situasjon som engelskmennene, for det finnes et utall lignende eksempler her hjemme også, og ikke minst vil du lære hvordan du kan planlegge og gjennomføre slike prosjekter på mer hensiktsmessige måter.
    PS, ta gjerne med deg et par venner :)
    Så Ina, var har noen utfordringer igjen før vi kan si at vi er i mål.

    Hilsen fra Arne Krokan
    NTNU

    SvarSlett
  8. Helt klart Arne! Anbefaler forresten alle å ta kurs på Ntnu videre, jeg er storfornøyd!

    SvarSlett