7. mai 2011

Det koster for mye å adoptere!

Par som ønsker å adoptere et barn fra utlandet kan forvente seg en lang, kostbar og tidkrevende prosess. Dette vil Venstre gjøre noe med.
Dessverre er det slik at dersom de sliter med å få egne barn så kan de få støtte til hele tre prøverørsforsøk fra staten, mens om de i stedet ønsker å ta vare på et barn som allerede er satt til verden så må de dekke minst 100.000kr selv. Se mer informasjon her

Vi i Venstre mener at vi må støtte opp under adopsjon og tilby dem som blir godkjent som adoptivforeldre bedre økonomisk støtte og et mindre rigid regelverk.

Derfor vil Venstre:
- Legge til rette for at prosessen rundt adopsjon skal bli mindre byråkratisk og mer forutsigbar.
- At prosessen for å bli godkjent som adopsjonsforelder maksimalt må ta 9 måneder.
- At Norge skal søke å inngå samarbeidsavtaler om adopsjon med flere land.
- At adopsjonsstøtten øker til minst 1 G.

Venstre vil legge til rette for at godkjente norske par skal kunne ta vare på de barna som trenger det.

For å vite mer om adopsjon besøk: http://www.fub.no/adopsjon/

2 kommentarer:

  1. Å! Så bra!
    Jeg er bare 12 og ikke sånn kjempeerfaren når det gjelder politikk, men jeg har nylig meldt meg inn i UV og vet at jeg holder med Venstre. Politikk er noe jeg virkelig brenner for, og noe jeg synes er alt fra utrolig festlig til fantastisk interessant!

    Jeg er for adopsjon, og synes det er superbra at Venstre vil gjøre noe med kostnadene! Det er synd at det skal koste så mye å adoptere. Kjempebra, stå på!

    Hulda

    SvarSlett
  2. Seriøst, er du bare 12? Du virker så reflektert og voksen. Håper vi treffes gjennom UV eller Venstre en gang. Ønsker deg en fin dag, klem fra Ina

    SvarSlett