21. jan. 2013

Apotek og salg av kvakksalveri/alternativ medisin

I dag selges alternativ medisin, det vil si produkter uten en dokumentert effekt, på apotek i Norge. I utgangspunktet så mener jeg at butikker bør få selge det de vil av slike saker, men når det kommer til salg på apotek er jeg betenkt.Et minstekrav bør være at de som jobber på apotekene opplyser kundene om at produktene ikke har dokumenterte effekter og at flere av den er helt uten virkestoffer.

Apotekene er de eneste som får selge alle typer legemidler–noe som har gjort at vi over tid har fått tillit til apotekene og kompetansen til de som jobber der.

Hva skjer så når de i tillegg til medisiner selger produkter som ikke inneholder virkestoffer og er helt uten dokumentert effekt under navnet "alternativ medisin"?

La meg illustrere problemet med et eksempel fra da jeg var i Indonesia.
På apoteket var all informasjon over produktene på et språk vi ikke forstod mye av, vi ba derfor personalet om hjelp. De viste frem to ulike medisiner, og forklarte at den ene hadde mange bivirkninger, mens den andre var uten bivirkninger. Dum som Jeg var kjøpte jeg den som ikke hadde noen bivirkninger.

Da jeg senere fikk allergisjokk oppdaget jeg at "medisinen" ikke fungerte. Jeg tok mer, men merket ingen forskjell. Det var da jeg leste gjennom ingrediensene og oppdaget at jeg hadde fått homopatmedisin, –dvs sukkerpiller uten dokumentert effekt. Les mer om homopati her. Det holdt på å gå skikkelig gale da jeg fikk astma i tillegg, men heldigvis fikk vi tak i skikkelige medisiner med antihistamin.

Dette kunne i utgangspunktet også ha skjedd i Norge. Senest i dag ble jeg anbefalt "alternativ medisin" mot asta, allergi, ryggplager og diverse andre ting. Dette skjedde uten at damen på apoteket opplyste om at produktene er uten dokumentert effekt.


Dette høres kanskje ikke så ille ut, men det er mange tilfeller der mennesker har lidd på grunn av at de har blitt gitt "medisiner" uten noen dokumentert effekt. 1995 var en seksårig jente ved navnet Olivia Pilhar fra Østerrike syk av kreft. Foreldrene nektet henne tradisjonell medisinsk hjelp, og vendte seg i stedet til den alternative behandleren Hamer. Han rådet foreldrene til Olivia bort fra å gi datteren livreddende behandling. Hamer fulgte familien da den flyktet til utlandet, etter at østerrikske myndigheter ville frata foreldrene foreldreretten. Etter en europeisk leteaksjon og bruk av tvang, kunne Olivia hentes tilbake til hjemlandet for å få livreddende behandling. En stor svulst ble fjernet, og hun skal i dag være frisk.

Historien fikk stor oppmerksomhet i media. Foreldrene fikk åtte måneders betinget fengsel. I 1997 ble Hamer dømt til 19 måneder i fengsel av retten i Köln i Tyskland, for å praktisere medisin ulovlig. Rettsaken handlet om tre tyske pasienter som hadde blitt rådet av Hamer til å gi opp tradisjonell medisinsk behandling, og til å reise på ferie istedet, for å følge hans naturlige og psykologiske behandling. Alle tre døde like etter at behandlingen hos Hamer startet. I Østerrike er han etterlyst, og anklagene mot ham omfatter 65 pasienter han har "behandlet" i landet, blant andre Olivia Pilhar. (Hentet fra forskning.no)

Så kan det være farlig å blande tradisjonell medisin med såkalt "alternativ medisin"? Burde vi i det minste kreve at kundene får beskjed om at de produktene de selger ikke har noen som helst dokumentert effekt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar