5. juni 2011

Ta de eldre på alvor!

Respekt for ulike ønsker er grunnlaget for verdighet i eldreomsorgen. Derfor vil Venstre arbeide for at de eldres behov settes først, der det tilbys et vidt spekter av pleie- og omsorgstjenester i kommunen som de eldre kan velge mellom.

Eldreomsorgen i Norge er mange steder i landet blitt redusert til en insitusjon der man plasseres i vente på å dø. I flere kommuner lider eldre som følge av mangelfull bemanning på sykehjemmene, sykehjemskø og et større fokus på innsparinger enn verdighet. En god og verdig omsorg til alle burde være minstekravet.

Arbeiderpartiets løfte om "full sykehjemsdekning" har sikkert en god hensikt, men er ensporet og systemfokusert. Eldreomsorg handler om verdighet for enkeltmennesker som er like forskjellig som alle oss andre. Alle disse har sine individuelle behov og må få individuell behandling og respekt for sine ønsker.
Venstres utgangspunkt er derfor at den enkelte skal kunne bo hjemme så lenge han eller hun ønsker det og hjemmetjenestene er tilstrekkelige. Omsorgsløsningene må lages slik at partnere kan bo sammen hvis de vil.
Vi vektlegger kvaliteten, valgfriheten til den enkelte og setter de eldres behov først.




3 kommentarer:

  1. Du skriver at den enkelte skal kunne bo hjemme så lenge han/hun ønsker det. Det å få lov til å bo hjemme er ikke et problem. Eldre på sykehjem har gått fra å være beboere til pasienter, og istedenfor å spasere inn selv blir de trillet inn i rullende senger.

    Dere burde heller fokusere på sykehjemsbemanning, fagutvikling i eldreomsorgen og å få flere til å utdanne seg innenfor helse og omsorg.

    Virker ikke som du har spesielt peiling på eldreomsorg, har du noengang vært på et sykehjem?

    Hvis Venstre skulle bestemme så hadde Trondheim hatt samme problemene med private sykehjem som Oslo. Sakene med private sykehjem i Oslo er skammelige og har ingenting med en verdig alderdom å gjøre. For ikke snakke om rettigheter for de ansatte.

    SvarSlett
  2. Prøvde å kommentere på denne, men fikk bare feilmelding om at svaret mitt var for langt. Liker du ikke lange svar?

    SvarSlett
  3. Hei! Klart jeg liker lange svar, det må være bloggtjenesten som har en begrensing. Det beklager jeg!

    Camilla: Morsomt at du spør, for JA, jeg har jobbet på sykehjem. Jeg vet at det OGSÅ må gjøres noe med nok bemanning, fagutvikling og det å få nok mennesker til å søke seg inn på helse og omsorg, men det var ikke hovedtema i dette innlegget.

    For å ta det siste først: Jeg har jobbet på et offentlig sykehjem i Bergen og har flere venninner som jobber i helsesektoren. En undersøkelse i Oslo viste at de pårørende rangerte de private sykehjemmene i Oslo noe høyere enn de offentlige, men forskjellen var liten. Så hva du sikter til der er jeg usikker på.

    Kom gjerne med konstruktiv kritikk og gode forslag, jeg lover å lytte. Selv om jeg har jobbet på sykehjem er dette lenge siden nå, så det er sikkert mye jeg kan lære.

    SvarSlett