14. nov. 2012

Har du en grønn sløyfe på din jakke?


Har du hørt om GRØNN-SLØYFE-AKSJONEN som kjemper for asylbarns rettigheter? Her kan du lese historien bak aksjonen som har gjort at over tre tusen normenn vil gå rundt med grønne sløyfebånd på jakkene sine!

Du har helt sikkert hørt om lille Nathan og andre norske barn som har bodd i Norge hele eller størstedelen av livet sitt og som har blitt, eller skal sendes ut?

Da jeg fikk høre om at Norge bryter sine egne lover og regler, som sier at "barns tilknytning til riket  skal vektlegges, mens innvandringsregulerende hensyn kan vektlegges" ble jeg overrasket og oppgitt.

Da jeg fikk vite at det ikke er opprettet klageadgang til Barnekonvensjonen i Norge, og at landet vårt flere ganger, nå sist i 2011, har blitt dømt av Den Europeiske Menneskerettighetsdomstol for brudd på barns rettigheter i Asylpolitikken– ble jeg skikkelig provosert.

Men når jeg får vite at vi i tillegg, som det eneste landet i Europa, inngår en returavtale med Etiopia– stikk i strid med rådene fra FN og en rekke menneskerettighetsorganisasjoner– ja, til og med vår egen ambassade i landet..da ble jeg skikkelig forbanna!

Noe måtte gjøres. Det måtte være noe enkelt, som alle kan gjøre uten mye energi. Det måtte også være noe som kunne gjøre saken synlig på flere måter. Jeg ville også at den skulle være politisk nøytral, slik at også andre politiske parti og organisasjoner kunne slutte seg til den.


En dag diskuterte jeg andre verdenskrig med en venn og vi kom innpå hvordan nordmenn brukte binders som et hemmelige tegn på motstand mot nazistene. Plutselig kom vi inn på rosa sløyfe-aksjonen for brystkreft– og vips kom ideen om en sløyfe-aksjon.  Jeg leste i avisen at Nathan skulle sendes ut av landet 17.mai 2012 og synes det var helt hjerterått. Etter litt diskusjon om farge på båndet oppdaget jeg at grønt allerede var brukt for å symbolisere barns rettigheter i Canada. Dermed ble det grønt, og ideen var at vi skulle gå med et grønt silkebånd på kåpen eller frakken 17.mai.

Jeg ringte til min mor og spurte hva hun tenkte om ideen. Hun slaktet den umiddelbart og sa at dette ville jeg aldri få med meg folk på– i hvert fall ikke på nasjonaldagen. Det er lite som motiverer meg mer enn "det får du aldri til", så jeg opprettet en facebook-event og løp ut for å kjøpe grønne sløyfer.

Bare noen timer etter hadde den fått flere hundre deltakere. Etter noen dager leste jeg på nett at en jente fra Bergen ville gå med en grønn sløyfe 17. mai for å markere motstand mot at Nathan skulle sendes ut. Plutselig dukket det opp medieoppslag fra andre deler av Norge med flere som hadde kastet seg på Grønn-sløyfe-aksjonen. Det skapte også noe debatt. På Facebook nærmet det seg 2000 deltakere, og det dukket opp nye profilbilder der folk hadde lagt til en grønn sløyfe ved ansiktet sitt.

Jeg fikk med meg en god venn som heter Mats Liland og kjøpte inn flere bånd. De brukte vi i demonstrasjoner og delte ut til engasjerte ungdommer. Etter 17.mai fortsatte folk å melde seg på, dermed ble ny dato satt, denne gangen til 16.mai. Foreningen av tolvte januar støttet aksjonen.

Håpet var at aksjonen kunne legges ned etter stortingsmeldingen "Barn på Flukt" kom, men det ble en stor skuffelse. Asylbarns rettigheter ble ikke styrket i nevneverdig grad.

Jeg håper at flere politikere, organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner blir med og fremmer et felles budskap om en ny og mer human asylpolitikk. Vi kan ikke bruke barn som for lengst har blitt norske som skremselsmidler for at andre asylsøkere ikke skal komme hit. Mamma ringte meg og måtte unnskylde. :) Nå er målet 10.000 deltakere på Facebook i løpet av 2013, og enda større press på regjeringen!

Vil du bli med å gjøre denne folkeaksjonen til en sukess? BLI MED DU OGSÅ:)
SE: Grønn-sløyfe-aksjonen og del videre!

Se også: http://detaljglimt.blogspot.no/2012/05/grnne-slyfer-pa-17-mai.html 
Se også FNs Barnekomitè sin kritikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar