20. jan. 2011

Min nominasjonstale

Kjære Trondheim Venstre

Først vil jeg takke nominasjonsnemda for tilliten.
Med tanke på alle de gode kandidatene vi har her i Trondheim er jeg både stolt og ydmyk. Kandidatene som har toppet listen tidligere har gjort en stor innsats for Venstre og for Trondheim som de fortjener skryt for. 

Mitt navn er Ina Roll Spinnangr og jeg jobber som rådgiver i SINTEF Bedriftsutvikling.
Jeg engasjerte meg i politikken fordi jeg ønsket å bedre behandlingen av psykisk syke og deres pårørende i Norge. I dag har jeg fått flere hjertesaker, og jeg vil presentere tre av de viktigste for dere i dag. Disse sakene mener jeg er viktig både for å posisjonere Venstre enda tydeligere i byen og for å danne et godt grunnlaget for en tryggere, grønnere og en mer bærekraftig by i årene som kommer.

Venstre er Norges fremste miljøparti, og det er naturlig at vi er en aktiv pådriver for de endringene som må til for å lykkes for å skape et bærekraftig samfunn. Venstre i Trondheim har gjort en formidabel innsats med å få gjennom miljøpakken og hele tiden utfordre de andre partiene på miljøspørsmål. Trondheim kommune er i dag Norges fremste miljøkommune. Det betyr ikke at vi skal si oss fornøyd. Vaxjø kommune i Sverige er kåret til Europas miljøby. Det har de klart fordi de lykkes i å få med seg befolkningen og næringslivet i miljøarbeidet, og fordi flere partier gikk sammen og jobbet målrettet for samme mål.

Jeg vil gratulere Vaxjø, men jeg vil også utfordre dem.
Nå bør vi ta sikte på å bli best i Europa. Skal vi lykkes med å bli Europas miljøby må vi jobbe på en måte som gjør at folk jobber med oss, ikke mot oss. Dersom jeg får en plass i bystyret er dette en visjon jeg vil jobbe for at blir en realitet. Selv våre argeste miljømotstandere ønsker frisk uteluft, grønne byområder og bedre avfallshåndtering.
Sammen kan vi kan lykkes i å løfte miljøbyen Trondheim opp enda et nivå, på en måte som skaper engasjement og glede. 

Min neste kampsak handler om et løfte vi gav da Abid Raja og Carl I. Hagen var i Trondheim. Vi lovte at vi skal jobbe for at Trondheim skal bli en foregangskommune på integrering. Her har vi en unik mulighet til å danne et best mulig grunnlag for fremtidens utfordringer. Dette har vi i Venstre har større kompetanse på enn FRP, og det er en sak jeg mener det er helt essensielt at vi tar over eierskapet på. Vi må stille strengere krav, men også gjøre det lettere å ta de rette valgene, for eksempel i forhold til å gjøre det lettere å få jobb.

Min siste hjertesak handler om at vi får et mer velfungerende barnevern og et bedre nettverk til å fange opp signaler når et barn har det vondt.
I det siste har det rullet opp skandale etter skandale knyttet til barnevernet, både lokalt og nasjonalt.
Vi har fått høre historier om barn som har ikke har blitt sett i det hele tatt, som de fire overgrepsofrene fra Alvdal og lille Christoffer. Vi vet at barn flyttes fra fosterhjem til fosterhjem, så mange ganger at de ikke klarer å knytte seg til noen voksne. Det har kommet historier om barn som tvangsflyttes fra familiene sine uten at det er nødvendig.

Det er umulig å skape et feilfritt system, men vi kan ikke gi opp kampen for å få et mer velfungerende system enn vi har i dag. Her har vi i Venstre en viktig rolle, og med deres støtte vil jeg jobbe for å finne løsninger som ivaretar disse barna bedre enn i dag.

Jeg er klar for å påta meg dette ansvaret og med deres støtte vil jeg jobbe for at Trondheim skal bli en enda bedre by å bo i, med Venstre som et av de største partiene i byen.

Sammen for Venstre. Sammen for Trondheim

Takk for oppmerksomheten! 

1 kommentar:

  1. Fin tale, Ina!
    God flyt, klar intensjon, tydelig engasjement og godt valg av saker. Fint!

    Vet ikke hvor lang taletid du får, eller om du har timet talen slik den er nå, men om du får tid kan du gjerne si noe om hvilke styrker du mener du har som kandidat også. :-)

    Mvh
    Mads

    SvarSlett